Hvis du gerne vil vide mere om
ESG, så er dette stedet for dig
Velkommen til videnscenteret
Hvis du gerne vil have hjælp til din rapport eller er interesseret og gerne vil vide mere, kan du kontakte os her.
ESG: Environment, Social & Governance
Konceptet “bæredygtighed” betyder, at fremtidige generationer skal have de samme eller bedre muligheder end os for at opfylde sine behov. Klimaændringer, biodiversitetskrisen, forurening og skader på økosystemer, brud på menneskerettigheder og langt flere forhold er med til at spænde ben for en bæredygtig udvikling.
ESG er et værktøj til at nå målet. Det handler ikke kun om compliance, men om at indsamle vigtige data, danne et overblik over, hvordan ens virksomhed skader og/eller forbedrer verden omkring sig. Baseret på den viden kan man lægge en strategi for, hvordan man begrænser sine negative påvirkninger, minimere sine risici og forfølge nye muligheder. En bæredygtig virksomhed bidrager både til den grønne omstilling og er mere fremtidssikret og robust. Arbejdet med ESG er værdiskabende og giver adgang til investeringer, forretningsaftaler og muligheder for at markedsføre sig som et mere bæredygtigt valg uden at blive anklaget for greenwashing.
E'et, S'et og G'et
E’et i ESG handler om virksomhedens påvirkninger på klimaet og miljøet omkring den, og hvordan den håndterer dem. Det dækker de klassiske emner man forbinder med bæredygtighed, bl.a. udledning af drivhusgasser, biodiversitet og økosystemer, forurening og ressourcer.
S’et er fokuseret på virksomhedens påvirkninger på mennesker og samfund. Her er emner som egne ansatte og arbejdstagere i værdikæden, lokalsamfund og forbrugere/slutbrugere i centrum.
Under G’et ser man på ledelse, virksomhedsadfærd og ansvarlighed. Centrale emner er bl.a. sammensætningen af ledelsen, ansvarsfordeling, eventuel korruption eller lobbyisme og interessenter.
ESG-rapport vs. CSRD-rapport
De forskellige standarder overlapper på mange områder, men internationale standarder lægger særlig vægt på forskellige emner. Nogle er primært fokuserede på klimaoplysninger, mens andre er mere fokuserede på risikohåndtering. De fleste internationale standarder er frivillige, og man oplever derfor, at der er stor forskel på, hvilke oplysninger hver virksomhed offentliggør.
CSRD blev vedtaget for at sætte EU-virksomheders rapportering i system og sikre, at investorer og andre finansielle markedsdeltagere har adgang til et ensartet datagrundlag.
ESRS: EU's ESG-standarder
Klima og miljø
- Klima: Udledninger af drivhusgaser
- Forurening: Håndtering af forurenende stoffer og mikroplast
- Biodiversitet og økosystemer: Påvirkninger på dyre- og planteliv
- Vand- og marineressourcer: Anvendelse af vand og havressourcer
- Ressourceanvendelse og cirkulær økonomi: Affaldshåndtering, genanvendelse og genbrug
Sociale forhold
- Egen arbejdsstyrke: Egne ansattes arbejdsforhold, sammensætning og lighed
- Arbejdstagere i værdikæden: Arbejdsforhold og menneskerettigheder i værdikæden
- Berørte samfund: Påvirkning af, forhold til og kommunikation med lokalsamfund og befolkninger
- Forbrugere og slutbrugere: Forbrugeres og slutbrugeres sikkerhed, produkter og tjenesters tilgængelighed og kommunikationsveje
Ledelse dækker emnet “god forretningsadfærd”, hvilket inkluderer oplysningskrav til ansvarsfordelingen i ledelsen, politikker for antikorruption, whistleblower-ordninger og integration af bæredygtighedsrelaterede overvejelser i ledelsens strategier.
ESRS introducerer derudover princippet om “dobbelt væsentlighed”, hvilket adskiller dem fra andre internationale standarder. Dobbelt væsentligheds-konceptet kan godt virke mere kompliceret, end det egentligt er, så du kan læse mere om det lidt længere nede.
Bemærk, at EU-Kommissionen tidligere i år offentliggjorde forslag til simplificering af EU’s ESG-lovgivning (“Omnibus”), bl.a. CSRD. ESRS er derfor pt. igennem revision. En foreløbig kladde er blevet offentliggjort, og der er mulighed for at give feedback frem til d. 29. september. Ifølge den foreløbige tidsplan vil Kommissionen modtage de reviderede standarder ved udgangen af november.
VSME: De frivillige standarder
Der findes to versioner af de frivillige standarder: et basismodul og et udvidet modul:
Basismodulet er en overskuelig og forsigtig introduktion til ESG-rapportering. Med sine 11 oplysningskrav er den nem at gå til. Hvis man føler sig overvældet over arbejdet med sin første ESG-rapport, kan give et godt grundlag, som man efterfølgende kan bygge videre på.
Det udvidede modul giver et lidt større overblik og forbedrer adgangen til investeringer og forretningsforbindelser. Den tilføjer 9 oplysningskrav til de 11 i basismodulet og kræver en lidt større indsats og flere overvejelser om risici og strategi. Investorer, banker og erhvervskunder har dog brug for de ekstra oplysninger i sine beslutningsprocesser, så den ekstra indsats kan godt betale sig.
Hvis det føles overvældende at skulle gå i gang med sin første ESG-rapport, kan man vælge at starte med basismodulet. Det giver erfaring med arbejdet og et datagrundlag at bygge videre på. Med de nye erfaringer kan man derefter “opgradere” til det udvidede modul og drage fordel af de nye muligheder, det giver adgang til.
Dobbelt væsentlighed
Klima og sociale forhold vil næsten altid påvirke en virksomheds resultater, men nogle af disse påvirkninger er mere væsentlige end andre. F.eks. kan naturkatastrofer, der er forbundet med klimaændringer, forstyrre værdikæden, og modstand fra lokalsamfund kan gøre det svært at gennemføre forretningsaktiviteter. I en klassisk væsentlighedsvurdering identificerer man de påvirkninger, der udsætter virksomhedens finansielle resultater for de største risici. Det er med andre ord et outside-in perspektiv.
Med dobbelt væsentlighed foretager man sin vurdering både fra et outside-in og et inside-out perspektiv: Virksomhedens aktiviteter har også væsentlige påvirkninger på sine omgivelser gennem sine aktiviteter. En dobbelt væsentlighedsvurdering tager disse påvirkninger på verdenen omkring den med i betragtning. Det dobbelte perspektiv giver et større overblik over, hvilke risici, der er forbundet med potentielle investeringer og samarbejder med virksomheden.
Hvad er Omnibus?
Alle tre dele stiller krav til virksomheders arbejde med bæredygtighed og ansvarlighed. CSRD og Taksonomien kræver, at virksomheder årligt rapporterer bæredygtighedsrelaterede oplysninger. CSDDD pålægger de største virksomheder et ansvar for at føre tilsyn med sine værdikæder og bidrage til at rette op på eventuelle miljøskader eller brud på menneskerettigheder.
Ifølge Kommissionen er kravene for store og skader europæiske virksomheders konkurrenceevne. Derfor er målet med Omnibus at skære rapporteringsbyrden ned med 25% for store virksomheder og 35% for SMV’er. Forslaget har modtaget opbakning fra erhvervsorganisationer, medlemslandenes regeringer, visse finansielle organisationer og virksomheder samt den politiske højrefløj, men også stor kritik fra andre virksomheder og finansielle markedsdeltagere, eksperter, NGO’er og det politiske centrum og venstrefløjen.
Omnibus er på nuværende tidspunkt på vej gennem EU’s lovgivningsproces. Forslaget er altså ikke vedtaget endnu. Det er dog blevet besluttet, at de næste to bølger af CSRD-omfattede virksomheders rapporteringspligt bliver udskudt med to år, mens man forhandler om Omnibus.
Hvilke ændringer på CSRD foreslår man?
Helt konkret indeholder Omnibus forslag til, at:
- kun virksomheder med 1 000+ ansatte skal rapportere – en reduktion på 80%. Ifølge den nuværende lovgivning vil alle børsnoterede virksomheder (undtaget mikrovirksomheder) være omfattet af CSRD, når direktivet er fuldt implementeret.
- antallet af oplysningskrav i standarderne reduceres. Ifølge den offentliggjorte kladde vil man skære 68% af oplysningskravene fra, hvis både obligatoriske og frivillige tælles med.
- bølge 2 og 3 får udskudt sine rapporter med to år – dette er det eneste, der foreløbigt er vedtaget.
- man opgiver de sektorspecifikke standarder, der var planlagt.
- de frivillige standarder skal danne et loft for, hvor mangler oplysninger der kan kræves af SMV’er (et såkaldt “value-chain cap”)
- der kun skal være krav om et review (begrænset sikkerhed) af rapporten, og at der ikke skal kunne indføres krav til en fuld revision (høj grad af sikkerhed).
Det er forventet, at de lovgivende institutioner i EU (Parlamentet og Rådet) vil begynde sine forhandlinger inden udgangen af i år. Der vil med al sandsynlighed laves ændringer undervejs, så forslagene herover er et udgangspunkt. Det er umuligt at forudse, hvilke ændringer, der vil blive foretaget, men der er enkelte områder, der har skabt særlig splittelse og kan være i fokus under forhandlingerne:
- Reduktionen i antallet af virksomheder.
- Prioritering af oplysningskravene.
- Begrænset sikkerhed og ingen mulighed for høj grad af sikkerhed.
- “Value-chain cap”.
Hvilke ændringer på Taksonomiforordningen foreslår man?
I starten af juli vedtog Kommissionen en delegeret retsakt med væsentlige ændringer i de nuværende krav, der findes i de tidligere delegerede retsakter. Ændringerne er bl.a., at:
- CSRD-omfattede virksomheder kun skal rapportere på aktiviteter, der udgør over 10% af deres omsætning, kapitaludgifter eller driftsomkostninger.
- ikke-finansielle virksomheders rapporteringsskemaer reduceres med ca. 64%.
- finansielle virksomheders rapporteringsskemaer reduceres med ca. 89%.
- “gør ingen væsentlig skade”-konceptet begrænses i forbindelse med forurening: Der vil kun være krav om screening af særligt problematiske kemiske stoffer (kandidatlistestoffer).
- finansielle virksomheder skal kunne vente to år (indtil 31. december, 2027) med at rapportere detaljerede nøgletal. I mellemtiden må de dog ikke på nogen måde påstå, at deres aktiviteter er bæredygtige under Taksonomiens definitioner.
Hvis hverken Parlamentet eller Rådet gør indsigelse inden for de næste 4-6 måneder, vil retsakten træde i kraft i 2026. Rapporter for regnskabsåret 2025 vil derfor være dækket af de nye regler, men man kan stadig vælge at rapportere efter de nuværende.
Hvilke ændringer på CSDDD foreslår man?
Foreløbigt er direktivet udskudt med 1 år og træder først i kraft i 2028. Resten af ændringsforslagene skal igennem forhandlinger. Hvis de bliver vedtaget i sin nuværende form, vil de reducere store virksomheders ansvar for at holde øje med potentielle miljøskader og brud på menneskerettighederne i sine værdikæder.
Ændringsforslagene indeholder, at:
- perioden mellem virksomheders tilsyn med værdikæden skal forlænges: Tilsyn skal føres hvert 5. år og ikke årligt, hvilket er det nuværende krav.
- i stedet for at fokusere tilsynet på dele af værdikæden, der er i højrisiko, skal der kun føres tilsyn med direkte forretningspartnere.
- begrænse definitionen af “interessenter”, så det kun dækker over ansatte, fagforeninger og direkte berørte samfund – virksomheder vil derfor ikke behøve at inddrage civilsamfund, forbrugerrepræsentanter og eksperter i menneskerettigheder i sine due diligence-processer.
- begrænse mængden af oplysninger, der kan kræves af SMV’er, til de frivillige standarder.
- ændre kravet om, at virksomheder skal implementere en klimaomstillingsplan. I stedet skal man offentliggøre en beskrivelse af en omstillingsplan.
- overlade civilretligt ansvar til medlemsstaternes nationale lovgivning.
- fjerne kravet om, at skadede parter skal kunne blive repræsenteret af NGO’er eller fagforeninger.
- fjerne minimumskravet for bøder på 5% af en virksomheds globale omsætning, hvis den bryder sine forpligtelser under CSDDD.
- ændre kravet om, at virksomheder skal ophæve kontrakten med en forretningspartner, hvis der ikke kan rettes op på en miljøskade eller brud på menneskerettigheder gennem de etablerede due-diligence processer. I stedet skal kontrakten suspenderes.
Alle forslagene har skabt splittelse og vil sandsynligvis være centrum for store forhandlinger.
"Stop-the-Clock"
“Stop-the-clock” udskyder bølge 2’s og 3’s rapporteringspligt med to år. Derfor ser den nye tidslinje sådan ud:
Bølge 2: 2028 (for regnskabsår 2027)
- 250+ ansatte og enten;
- 195 mio. kr. i balancesum eller
- 391 mio. kr. i nettoomsætning
Bølge 3: 2029 (for regnskabsår 2028)
- Børsnoterede små og mellemstore virksomheder
Den nye tidslinje er skrevet ind i dansk lovgivning og vil være gældende fra 1. januar, 2026. Dermed er bølge 2 og 3 officielt fritaget fra rapporteringspligten indtil henholdsvis 2028 og 2029. I mellemtiden kan man dog med fordel forberede sig til rapporteringen med de frivillige standarder (VSME) – også, hvis man fritages helt på den anden side af Omnibus.
Quick-fix
Kommissionen annoncerede i juli, at man arbejder på et såkaldt “quick-fix”, der vil udvide visse undtagelser til at gælde for virksomheder med 500-1000 ansatte. Dette gælder især for virksomheder med flere end 750 ansatte.
Ifølge de nuværende regler er virksomheder fritaget fra at inkludere visse oplysninger i sine rapporter, bl.a. forventede finansielle effekter af bæredygtighedsrelaterede risici og flere oplysningskrav om sociale forhold. For virksomheder med op til 750 ansatte gælder undtagelsen for de første to år. Virksomheder med flere end 750 ansatte skal pt. inkludere oplysningerne i næste års rapporter.
Kommissionens “quick-fix” vil udvide undtagelserne til virksomheder med 750-1000 ansatte. Disse virksomheder vil ikke skulle inkludere flere oplysninger i sine rapporter næste år i forhold til i år. Hvis man vælger at udelade oplysningerne i sin rapport, skal man dog alligevel inkludere en kort opsummering.
Skal jeg stadig rapportere?
Hvis du har færre end 500 ansatte: Nej, du behøver ikke at rapportere. Men selvom du ikke behøver at rapportere, er det af flere grunde en god idé at gøre det:
- Investorer og store virksomheder bruger i stigende grad bæredygtighedsdata i sine beslutningsprocesser.
- Oplysninger om klima, miljø, affaldshåndtering, emballage, osv. bruges i stigende grad i forbindelse med offentlige udbud.
- Mange private forbrugere prioriterer virksomheder, der kan dokumentere sin indsats for den grønne omstilling og sit sociale ansvar.
- Overblikket over egne påvirkninger på klima, miljø og sociale forhold giver bedre muligheder for risikostyring.
- Data gør det muligt at finde nye, innovative løsninger – også løsninger, der kan ses på bundlinjen.
- Og selvfølgelig, den helt store: Din virksomheds indsats bidrager til den grønne omstilling – og det kræver, at du ved, hvordan virksomheden påvirker sine omgivelser.
Hvis din virksomhed ikke skal rapportere, behøver I ikke bruge de fulde standarder. I kan i stedet basere jeres rapport på de frivillige standarder, der er langt mere overskuelige. Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte os.
Hvad har reaktionerne været?
Støtten til forslaget kommer især fra erhvervslivet og energitunge industrier. Organisationer som BusinessEurope, SME Europe, Dansk Industri og Tysk Bilindustri (VDA) samt lande som Frankrig og Tyskland bakker op. De mener bl.a., at:
- kravene er for dyre og tidskrævende.
- SMV’er bliver indirekte belastet.
- nogle oplysninger er irrelevante for investorer.
- der er overlap mellem regler og anden lovgivning.
- kravene svækker EU’s konkurrenceevne.
- rapporteringen tager ressourcer fra den grønne omstilling.
- fokus bør være på økonomisk vækst i en usikker verden.
Kritikken kommer især fra NGO’er, heriblandt FN, og eksperter, men også virksomheder som Nestlé og Unilever og finansielle institutioner som den Europæiske Centralbank (ECB). Nogle støtter formålet, men kritiserer de specifikke forslag. Andre er lodret imod mere end en strømlining på tværs af den eksisterende lovgivning. Kritikpunkterne er bl.a., at:
- Mange virksomheder allerede har investeret i at leve op til kravene.
- Færre rapporteringspligtige virksomheder giver et stærkt begrænset datagrundlag til investorer.
- Investorer mister adgang til vigtige oplysninger.
- Forslaget skaber usikkerhed og forvirring.
- CSRD og CSDDD er stadig nye – effekterne er ikke kendt endnu, og flere af udfordringerne løses med erfaring.
- Det reelt er en tilbagerulning af lovgivning, ikke forenkling.
- Ændringerne vil underminere den Grønne Pagt og EU’s rolle som global frontløber for den grønne omstilling.
- Store virksomheder vil kunne undgå at tage ansvar for brud på menneskerettigheder.
Kommissionens arbejdsproces med Omnibus-forslaget undersøges pt. af den Europæiske Ombudskvinde efter en klage fra 8 NGO’er. Hun har foreløbigt fremhævet en række brud på Kommissionens egne retningslinjer og bedt Kommissionen om forklaringer inden d. 15. september. Det er svært at forudse, hvilken effekt hendes konklusioner kan få.
Hvad er status?
Foreløbigt har Rådet vedtaget sin position. Vi venter nu på Parlamentet, som i høj grad er splittet om forslaget. Planen er, at det kan vedtage sin position i oktober. Forhandlingerne mellem de tre institutioner bør starte hurtigt derefter.
Hvis en aftale ikke falder på plads i løbet af de første forhandlinger, starter processen forfra i en andenbehandling. Det mest sandsynlige er, at man når en aftale i løbet af første- eller andenbehandling. Det er sjældent, men nogle gange ender et lovforslag i tredjebehandling, hvis det er umuligt at nå en aftale i anden runde. Forslag, der ikke vedtages i tredje runde, afvises helt.
Man har tidligere oplevet, at lovgivning på bæredygtighedsområdet kan have store udfordringer, og at forhandlingerne trækker ud. Det er usandsynligt, at Omnibus ender helt i tredjebehandling. Under alle omstændigheder er der tale om komplicerede forhandlinger med stort pres udefra (i begge retninger).
Vi opdaterer løbende, når der er vigtige udviklinger i processen.
CSRD: Corporate Sustainability Reporting Directive
Bølge 1: Børsnoterede virksomheder og statslige aktieselskaber med over 500 ansatte rapporterer for regnskabsåret 2024.
Bølge 2: Børsnoterede virksomheder med over 250 ansatte skal rapportere for regnskabsåret 2027.
Bølge 3: Børsnoterede små og mellemstore virksomheder skal rapportere for regnskabsåret 2028 – dette gælder ikke for mikrovirksomheder.
De nuværende regler vil blive ændret indenfor de kommende år. Foreløbigt er bølge 2’s og 3’s rapporter udskudt med to år (tidslinjen herover er opdateret). Antallet af virksomheder, der bliver omfattet af de endelige regler vil sandsynligvis ændre sig, men dette er foreløbigt under forhandlinger.
CSRD-omfattede virksomheder skal rapportere ud fra et fælles sæt af standarder, der kaldes European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Dette giver investorer og andre finansielle markedsdeltagere et ensartet datagrundlag, som de bruger i sine risikovurderinger og beslutningsprocesser.
Bemærk, at EU-Kommissionen tidligere i år offentliggjorde forslag til simplificering af EU’s ESG-lovgivning (“Omnibus”), bl.a. CSRD. Foreløbigt betyder dette, at planen for bølge 2 og 3 er udskudt med to år – tidslinjen herover er opdateret efter den nye lovgivning. De øvrige forslag er nu i behandling, og de nuværende regler gælder derfor, indtil Omnibus potentielt bliver vedtaget.
Taksonomiforordningen
De seks miljømål er:
-
- Modvirkning af klimaændringer
- Omstilling til klimaændringer
- Bæredygtig anvendelse og beskyttelse af vand- og havressourcer
- Omstilling til en cirkulær økonomi
- Forebyggelse og bekæmpelse af forurening
- Beskyttelse og genopretning af biodiversitet og økosystemer
For at en aktivitet kan defineres som bæredygtig, skal den leve op til alle Taksonomiens fire kriterier. En bæredygtig økonomisk aktivitet skal:
-
- bidrage væsentligt til mindst ét af de seks miljømål
- ikke gøre væsentlig skade på de øvrige miljømål
- overholde de sociale minimumsgarantier (bl.a. FN’s menneskerettigheder, OECD’s retningslinjer for multinationale selskaber og ILO’s principper og rettigheder på arbejdspladsen)
- overholde Taksonomiens tekniske screeningskriterier
Bemærk, at EU-Kommissionen tidligere i år offentliggjorde forslag til simplificering af EU’s ESG-lovgivning (“Omnibus”), bl.a. Taksonomiforordningen. Siden har man vedtaget en delegeret retsakt, der vil trække store dele af oplysningskravene tilbage. Medmindre Parlamentet eller Rådet gør indsigelse, vil de nye krav gælde fra 2026.
SFDR: Sustainable Finance Disclosure Regulation
SFDR og CSRD hænger tæt sammen: For at kunne inddrage bæredygtighed i sine overvejelser og beslutninger, skal finansielle aktører have adgang til oplysninger fra virksomhederne. Virksomhederne skal derfor offentliggøre disse oplysninger i ESG-rapporter.
Baseret på oplysningerne skal de finansielle aktører klassificere sine investeringsprodukter og -fonde efter deres niveau af bæredygtighed. Der er tre bæredygtighedsklasser, der er opkaldt efter artiklerne i forordningen, der definerer dem:
Artikel 6: Disse investeringsfonde integrerer slet ikke eller i ringe grad bæredygtighed.
Artikel 8: Disse såkaldte “lysegrønne fonde” har ikke bæredygtighed som sit primære formål, men stiller i nogen grad ESG-kriterier.
Artikel 9: Disse såkaldte “mørkegrønne fonde” har bæredygtig investering som sit hovedformål.
CSDDD: Corporate Sustainability Due Diligence Directive
Efter de regler, der nu er vedtaget, vil store virksomheder skulle føre årlige tilsyn med de dele af sin værdikæde, der har højst risiko for negative påvirkninger på miljø og menneskerettigheder. Hvis man opdager sådanne negative påvirkninger, skal virksomheden handle for at modvirke dem, f.eks. gennem økonomisk støtte, hvis forretningpartneren mangler ressourcer til at løse problemet selv. I sidste ende, hvis intet hjælper, skal virksomheden ophæve samarbejdet.
Ifølge det nye Omnibus-forslag vil disse tilsyn blive begrænset til direkte forretningspartnere i stedet for dem i højrisiko. I modsætning til højrisikopartnere, der ofte findes udenfor EU’s grænser, er mange af de omfattede virksomheders direkte forretningspartnere her i EU. Danske SMV’er kan derfor blive påvirket af CSDDD i højere grad, end det oprindeligt var planlagt. Til gengæld vil tilsynene ifølge forslaget kun skulle føres hvert femte år.
Som nævnt ovenover, offentliggjorde EU-Kommissionen tidligere i år sine forslag til simplificering af EU’s ESG-lovgivning (“Omnibus”), bl.a. CSDDD. Forslaget er nu i behandling, og de nuværende regler gælder derfor, indtil Omnibus potentielt bliver vedtaget.
Den Grønne Pagt
Det mest markante mål i pagten er, at EU skal opnå klimaneutralitet senest i 2050. Derudover er bl.a. biodiversitet, forurening, bæredygtigt landbrug og omstilling til en cirkulær økonomi inkluderet i the Green Deal.
Strategien fokuserer desuden på, at EU’s økonomi skal styrkes og fremtidssikres igennem den grønne omstilling. The Green Deal har derfor ført til lovgivning som Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) og Taksonomiforordningen, der sikrer den gennemsigtighed, der er nødvendig for bæredygtige investeringer. Derudover fulgte den Nye Industristrategi i 2020 hælene på the Green Deal og er vedtaget for at understøtte europæiske industrier, SMV’er og den digitale udvikling igennem den grønne omstilling.
Kommende lovgivning
Her er et par, der er på vej:
Emballageforordningen (PPWR)
Reglerne i den nye Emballageforordningen bliver gradvist implementeret fra midten af næste år og frem til 2040. Målet er at øge genbrug og genanvendelse og skubbe Europa i retning af en cirkulær økonomi, bl.a. ved at:
- øge genbrug og genanvendelse
- minimere brugen af plast
- reducere emballage i forsendelser og produkter og
- indføre et fælles EU-system for sorteringsmærkning, både direkte på emballagen og digitalt via QR-koder.
Ecodesign for Sustainable Products Regulation (ESPR)
ESPR fastlægger nye standarder for produkters holdbarhed, genanvendelighed og energieffektivitet. Derudover indføres et såkaldt “digitalt produktpas”, der skal give adgang til oplysninger om produktets genanvendelighed, indhold, osv. De nye regler forventes at træde i kraft for de første produkttyper i midten af 2027 og vil løbende omfatte flere kategorier.
I kikkerten:
Omnibus
Omnibus er et forslag til en større revision af den lovgivning om bæredygtig økonomi, som EU har vedtaget over de seneste år. Det er stadig et forslag, og indholdet kan nå at ændre sig i løbet af lovgivningsprocessen. Du kan læse mere om Omnibus i dens egen kategori, som du kan finde øverst på siden.
Green Claims Directive (GCD) – ?
Med GCD vil man indføre regler om, at alle påstande om et produkts bæredygtighed, som man frivilligt anvender i markedsføring, skal kunne dokumenteres og bekræftes af en uafhængig, godkendt part.
Spørgsmålstegnet herover er sat af en grund: GCD’s fremtid er pt. utroligt usikker. Man nærmede sig en endelig aftale om forslaget, da Kommissionen i juni annoncerede, at man trak forslaget tilbage. Nogle dage senere meldte Kommissionen, at man ikke havde trukket forslaget tilbage alligevel, men vil gøre det, aftalen indeholdt, at direktivet også skulle dække mikrovirksomheder. Parlamentets forhandlingsledere var rasende, mens Rådet trak sig fra forhandlingerne. Rådets danske formandskab har dog siden bekræftet, at man er villig til at fortsætte. Siden har der været stilhed. Vi ved derfor ikke, hvad den nuværende status for GCD er.
EU Circular Economy Act (CEA)
Cirkulær økonomi har været et af EU’s fokusområder igennem de seneste år. Emballageforordningen og Ecodesign er resultatet af dette fokus. EU-Kommissionen har nu annonceret, at man vil udvikle en “Circular Economy Act” for at styrke indsatsen og øge mængden af sekundært materiale gennem genbrug og genanvendelse. Frem til d. 6. november kan man give feedback, der vil tages i betragtning i udviklingen af det endelige forslag. Målet er at kunne vedtage CEA i slutningen af 2026.
Flere “omnibusser”
Den store “Omnibus”, der bliver talt meget om i ESG-verdenen, er i virkeligheden kun den første i en serie på foreløbigt seks omnibusser. De øvrige fem tackler alt fra landbrug til forsvar og senest kemikaliehåndtering. Nu har Kommissionen annonceret, at der kommer flere omnibusser i løbet af resten af året.
Den ene, en “miljøomnibus”, er nu åben for offentlig feedback. I sit oplæg foreslår Kommissionen bl.a. at afskaffe SCIP-databasen, der indeholder oplysninger om indholdet af problematiske stoffer i produkter og artikler. Indholdet af omnibussen kan dog se anderledes ud, når en kladde sandsynligvis offentliggøres i det sidste kvartal af 2025.
Den anden er en “energiomnibus”. Dén ved vi ikke meget om endnu, kun at Dan Jørgensen, EU’s energikommissær, har annonceret, at den vil komme senere i år, og det tyder på, at den vil inkludere forslag til Metanforordningen. Metanforordningens har til formål at reducere udledningen af metangasser og indfører reguleringer på import og overvågning af metanemissioner i energisektoren. Den første fase blev implementeret i år.